blog ini akan di buka semula dalam tempoh

Saturday, January 15, 2011

pakai KANTA LEKAP boleh BUTA!


zureen akan kongsikan kepada anda, khususnya penggemar kanta lekap sedikit info tentang bahayanya kanta lekap. mungkin anda juga mempunyai masalah seperti mata merah semasa memakai kanta lekap bukan? ini jawapannya!


Mengapa pemakai kanta lekap mengalami mata merah?


Keadaan ini mungkin disebabkan jangkitan kuman pada lapisan kornea mata yang dipanggil ulser kornea. Justeru, mata menjadi merah dan sakit. Jika tidak dirawat segera, pesakit boleh
buta. Ulser kornea boleh berlaku apabila kuman menjangkiti mata pemakai kanta lekap yang tidak menjaga kebersihan dan tidur tanpa menanggalkan kanta lekap.

 pesanan kepada semua pemakai kanta lekap?

* Jangan sekali-kali memakai kanta lekap melebihi waktu yang dicadangkan.
* Jangan tidur dengan memakai kanta lekap.
* Penggunaan kanta lekap harus diberhentikan apabila berlaku kemerahan pada mata dan segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan atau rawatan.
* Jika berlaku masalah mata merah dan penglihatan terganggu, pastikan anda dirujuk kepada pakar mata.
* Jangan pakai kanta lekap yang melebihi tarikh luput

cik sushi : berhajat nak beli barbie lens lagik. heh~

8 comments:

Haa Fakihah said...

akak tak penah pakai contact lens. hehe.

Muhamad Zaki Zafir said...

uish,pakai spec je lah mcm ni.nmpk mcm bijak pandai pn ada, ala2 prof. :P

zureen said...

akak - laaa..ye ke????

zureen said...

zaki - hahaha! tahu xpe.. ;p

-[miracle]- said...

haha. eika ta pandai pakai.
ta penah pakai pon sbnrnye.
wee~

zureen said...

eika - haha! baguslaa.. kurang risiko awak kena buta. hihi~

zacky ~786~ said...

emm .. bahayerr nie.. nsib bek den tak rabun.. huhuu

zureen said...

zacky - orang tak rabun pun pkai jugak (macam zureen) hoho!

About Me

My Photo
seorang gadis biasa yang boleh berdikari dan sentisa cuba menggembirakan insan-insan yang disyanginya~
Powered by Blogger.

Blog Archive